تبلیغات پیامکی یکی از روش های نوین تبلیغات در سطح جهان به
شمار می رود. با توجه به فراگیری استفاده از تلفن همراه در بین اقشار مختلف جامعه
و نیز گسترش روز افزون این امر تبلیغات مرتبط با این وسیله پرکاربرد روز به روز
نفوذ و کاربرد بیشتری در بین انواع تبلیغات پیدا می کند. یکی از دلایل این امر
ارزان بودن، پرطرفدار بودن و سریع بودن این نوع تبلیغات می باشد.
ارسال پیامک از لحاظ نوع مخاطب و نحوه ارسال در حال کلی برای دو نوع ارتباط به کار
می رود :
پیامک اطلاع رسانی : مورد اول مربوط به ارسال به صورت اطلاع
رسانی پیامکی می باشد. چنان چه شما افرادی را مدنظر دارید که شماره های آنها را در
اختیار دارید و قصد دارید برای آنها پیغام و یا خبر و یا متنی را ارسال نمایید می
توانید با استفاده از سامانه پیامک این کار را به نحو احسن انجام دهید . برای
این کار ابتدا شماره های افراد مورد نظر را در دفتر تلفن سامانه ذخیره نموده و سپس
اقدام به ارسال پیامک به آنها می نمایید.
پیامک تبلیغاتی : ارسال متون تبلیغاتی و اطلاعات در خصوص
خرید و فروش، ارایه خدمات و قبول سفارشات و... نوع دوم ارسال پیامک می باشد. در
این حالت شما علاوه بر شماره هایی که در دفتر تلفن خود دارید، می توانید از دفترچه
تلفن سامانه که در اصطلاح بانک اطلاعاتی یا بانک شماره موبایل نامیده می شود
استفاده نمایید.سامانه پیامک دارای بانک شماره های تلفن همراه به تفکیک مناطق و
نقشه پستی ،مشاغل و اصناف گوناگون و همچنین تفکیک سن و جنسیت افراد می باشد که به
شما کمک می کند به راحتی مخاطبین هدف خود را انتخاب کنید.
سامانه ارسال پیامک نیز مشابه روش های دیگر تبلیغاتی نیازمند
رعایت نکات بسیار مهمی می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم :
-برای ارسال پیامک ابتدا متن خود را باید انتخاب نمایید
متن پیامک می بایست به صورت مفید و مختصر بیان کننده موضوع
مورد نظر شما باشد. متون طولانی معمولا خسته کننده بوده و
با طولانی تر شدن آنها امکان خوانده شدن از طرف مخاطبین کاهش می یابد. استفاده از
دو یا چند واژه تبلیغاتی و تحریک آمیز و تعریفی به صورت همزمان در یک متن پیامک،
احساس بدی به مخاطبین می دهد همچنین ارسال اطلاعات کذب یا مبهم به صورتی که مخاطب
پس از تماس با شما یا مراجعه به شما متوجه منظور واقعی شما نشود یکی از بدترین روش
های جذب مشتری می باشد که معمولا در این مورد هیچگاه مشتریان وفاداری نصیب شما نمی
شود. و مشتریانی که از شما خرید کرده یا از خدمات شما استفاده می کنند خود به
عنوان یک تبلیغ منفی از شما همیشه در جامعه حضور دارند و بر عکس مشتریان وفادار
شما که از خدمات شما راضی باشند تبلیغاتی دایمی و قابل اعتماد برای شما انجام می
نمایند.
- بانک شماره مورد نظر خود را انتخاب نمایید
شماره های مورد نظر خود را از بین بانک شماره های موجود انتخاب
نموده و اقدام به ارسال پیامک به آنها نمایید. توجه داشته باشید که در صورت انتخاب
بانک شماره های غیر مرتبط و غیر تخصصی علاوه بر هدر دادن هزینه خود نوعی تبلیغات
منفی نیز برای شما می باشد.در مورد بانک های اطلاعاتی ذکر این مورد ضروری است که
هرنوع بانک شماره ای نیاز به بروز رسانی داشته و در صورتی که زمان زیادی از بروز
رسانی آن گذشته باشد عملا
تعدادی از شماره های آن تغییر یا حذف خواهند شد. و این امر متناسب با گذشت زمان افزایش
می یابد. بهترین روش برای استفاده از بانک های مشاغل و اصناف تست ارسال به تعداد
کمی از این شماره ها می باشد. در صورت انجام تست می توانید با خیال راحت اقدام به
ارسال انبوه نمایید.
- زمان مناسبی برای ارسال پیامک های خود انتخاب نمایید
اگر پیامک شما حاوی تبلیغات کاری یا خرید و فروش محصولات
مختلفِ مرتبط با مشاغل و اصناف می باشد حتما از روزهای اوایل و یا اواسط هفته برای
ارسال استفاده نمایید. در صورتی که پیامک شما مرتبط با تفریحات و سرگرمی و خرید
اجناس غیر ضروری و یا موارد آرایشی بهداشتی است از روزهای اواخر هفته برای ارسال
تبلیغات خود استفاده کنید.
بهترین زمان ارسال پیامک در مورد اول بین ساعات 10 تا 15 و در
مورد دوم بین ساعات 10 تا 17 می باشد. از ارسال تبلیغات در روزهای تعطیل و روزهای
مناسبتی خودداری نمایید.
پیامک های خود را پیش از ارسال انبوه حتما به صورت تست به
شماره خود ارسال نمایید و از لحاظ زمان ارسال و دریافت و همچنین متن بررسی نمایید.